Strike out

Nyköpingssporten i bild, och några enstaka ord...

SM-veckan - nya grepp

Kategori: Blandade utesporter

 
Sista sporten från mig från årets sommarversion av SM-veckan är en helt ny 
bekantskap, rugby, och 7-mannavarianten av den.
Det finns även en 15-manna (kvinno-?) -variant men denna var inget
som var med under SM-veckan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Herr-matcher och dam-matcher spelades om vartannat på en och samma plan,
ett riktigt smart sätt så att båda fick samma möjlighet till exponering.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Som i alla sporter så ska man göra som domaren säger och titta var han/hon pekar...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Då jag hade planerat en heldag i Linköping vilket det också blev så insåg jag att gå omkring
med full utrustning som jag brukar ha vid sportfoto, alltså två eller tre kamerahus plus fyra, 
kanske fem objektiv, inte skulle orkas med i värmen. Gjorde en variant och tog med ett sport-kamerahus och ett objektiv, mitt "rese-objektiv" Nikon 28-300 f4-5,6 som normalt bara
får tjänstgöra på mina resor som t.ex. New York, Ukraina eller Stockholm och liknande.
Det funkade bättre än vad jag trodde även om den har sina fel och brister i förvrängningar
och obefintlig boké (suddig bakgrund), men bra att veta om det skulle knipa nångång.
 
Jag hade heller inte en tanke på att söka ackreditering för någon av sporterna vilket i de 
flesta fallen inte hade behövts, men just i rugbyn hade det nog varit en fördel då jag 
hade kunnat få bildvinklar i planens längd-riktning, nu blev alla bilderna från sidan istället.
 
En bekant som hade gjort det och bevakade i stort sett varje minut av rugbymästerskapet
var "Rugbylasse" a.k.a. Fotbollslasse som inte hade snålat på medhavd fotoutrustning.
Hans heltäckande rugby-reportage kan du se här, här och här.
 
"Rugby-lasse", avgudad i rugby-världen 😉
 
 
Och så var det ju det där med greppen...
 
 
 
 
 
 
 Kan absolut tänka mig att fota rugby igen, men då från kortsidan, och med "sport-objektiv".
Den som lever får se om det händer, på återseende!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Fotbollslasse aka Rugbylasse säger:

    Tack, lördagens maraton-fotograferande på 11 timmar (med ca 7-8 minuters lunchrast) tog ut sin rätt. Sönderbrända knän och allmänt mör i armarna efter att ha lyft upp mitt 400 mm-objektiv gång efter annan. Söndagens matcher fotades istället med mitt handhållna 300 mm-objektiv och jag smetade för en gångs skull på mig solskyddskräm.

    15-mannarugbyn är den "riktiga" rugbyformen. 7-manna är skapad för att bl.a. passa OS-programmet. Det "riktiga" rugby-VM pågår i många veckor eftersom det krävs lång återhämtning efter varje 15-mannamatch. Sedan spelas även 10-mannarugby emellanåt. Kruxet är att de håller till på samma planstorlek oavsett om det är 7-, 10- eller 15-mannavarianten vilket ställer höga krav på kondition och rörlighet ju färre spelare det är på planen.

    Ta chansen och fotografera en 15-mannamatch någon gång. Åk till Bollspelaren i Norrköping när Trojáns herrar spelar. Eller Gubbängen i Stockholm där Exiles håller till. Eller varför inte till Enköping (dit jag tänker mig åka någon gång för äventyrets skull ...)

    Kul att se dina bilder från SM-rugbyn! :-)

    Svar: Med tanke på att det fläktade ganska rejält den dagen jag var där så förstår jag att det är lätt att inte känna solbrännan. Förrän det är för sent! Så det gäller att ta det försiktigt. Kan nog bli mer rugby vid tillfälle som sagt, tack för tipsen på potentiella matchställen, vi hoppas på ännu mer action om man får chansen att syna spelet rakt framifrån istället. Ses och hörs!
    Jimmy Steen

    2022-07-12 | 18:06:13
    Bloggadress: http://https://fotbollslasse.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: