Strike out

Nyköpingssporten i bild, och några enstaka ord...

SM-veckan - Inlinehockey

Kategori: Blandade innesporter

 
Efter 24 säsonger som ungdomsledare inom ishockeyn i stan så fick jag
då till slut se min första inlinehockeymatch. Och inte vilken match som helst, utan en SM-
kvartsfinal som spelades mellan Karlskoga i svart och Örebro i vitt.
Enligt alla spelschemor och dokument så skulle turneringen spelas på
"Himmelstalund södra" men jag hittade inget där jag gick omkring på lördagen.
Av en slump fick jag sent höra att man istället spelade i - Skärblacka!
 
På söndagen styrde jag kosan dit för att se om det var sevärt, och, jodå,
men nog föredrar jag förlagan ishockey, även det är något kyligare förutsättningar...
 
Den officiella förklaringen till det sena spelortsbytet var att väderleksprognosen sade
regnrisk och att då spela på Himmelstalunds uterink hade blivit blixthalt.
Enligt en ledare för ett av de spelande lagen handlade det dock om att man allt
för sent insett att det var för mycket ogräs där och för lite tid för att få bort detta.
Därav fick man snabbinreda den mer än lovligt skitiga och sunkiga Globalhallen i
världsmetropolen Skärblacka. Och jag som trodde att jag sett och hört allt...
 
Örebro vann matchen och tog sig sedermera till SM-final,
som dock Köping lite överraskande vann. Håll tillgodo!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Imorgon blir det en ultimat mixad sport i kastets tecken...
 
 
 
 

Kommentarer

  • Lasse Jansson säger:

    Vad sjutton är det för underlag? Vitmålade spånskivor? Och är pucken i ihålig hårdplast? (Den ser inte ut att vara en gummitrissa i alla fall.)

    Jag förstår nog inte riktigt grejen med sporten men den ser kul ut. De behöver ju i stort sett samma resurser som "riktig" ishockey minus isen förstås. Jag antar att allt är väldigt likt ishockey för övrigt förutom tacklingar som jag har för mig inte är tillåtna.

    Svar: Haha, bra fråga, men det är faktiskt typ lätt perforerade plastplattor som man typ har på balkongen som klickas ihop. Vita sådana, och tekningspunkterna är röda likadana.Och linjerna är tejpade. En enkel lösning, om det inte växer för mycket ogräs där då, som sagt ;-). Tacklas får man inte göra, och blålinjer finns inte. Endast en mittlinje som man inte får passa över, utan endast åka med pucken över, annars blir det offside. I övrigt väldigt lika riktig ishockey. Och pucken klarade jag mig från att komma nära, men den är lite annorlunda för att få liknande egenskaper som en ishockeypuck avseende glid och studs.
    Jimmy Steen

    2016-07-15 | 20:59:26
    Bloggadress: http://lassesfoto.blogspot.se

Kommentera inlägget här: